Co se skrývá za férovou cenou

01.11.2022

Víte jako zákazník, co všechno patří do ceny výrobku? Za co všechno koupí rukodělného výrobku platíte? Pojďme si poodhalit v rámci Měsíce férových cen, co se skrývá za férovou cenou. Iniciativy přinášející myšlenku, jak představit zákazníkům, kolik času, práce, energie a úkonů za rukodělnou tvorbou stojí.

Co všechno zahrnuje cena výrobku? Určitě se Vám někdy stalo, že jste narazili na obdobný produkt, ale každý měl naprosto odlišnou cenu. Možná se Vám přímo stalo, že jste oslovili jednoho tvůrce pro výrobu výrobku konkurence z důvodu nižší ceny. Nebo jste dokonce našli produkt z dovozu, který měl třetinovu cenu. Přemýšleli jste ale nad tím, jaký může mít důvod tak odlišná cena výrobku?

Každý máme samozřejmě možnost volby, která je jistě mnohdy ovlivněna vlastními finančními prostředky. Nicméně tímto článkem bych ráda přiložila ruku k dílu v osvětě, co všechno takový tvůrce malé české značky musí do ceny svého výrobku zahrnout.

Do férové ceny je potřeba zahrnout:

  • náklady na výrobu
  • odměna za samotnou práci
  • daně z příjmu
  • sociální a zdravotní pojištění v případě, že je živnost tvůrce jediný příjem
  • energie za dílnu/prostor, ve kterém pracuje
  • poplatky za provoz e-shopu na některe z platforem, poplatky za vlastní doménu, poplatky za platební bránu
  • balící materiál
  • tiskoviny a brand náležitosti
  • čas na plánování novinek, shánění dodavatelů a nákup materiálu
  • čas na komunikaci se zákazníky, vyřizování zakázkové výroby, reklamace
  • příprava materiálů pro sociální sítě a veškerý on-line marketing
  • focení produktů
  • správa webu - naskladňování produktů, úprava textů, tvorba stránek
  • psaní na blog
  • vedení účetnictví
  • expedice balíčků

A to je, myslím si, zásadní odpověď na otázku, proč si malý český tvůrce nemůže dovolit jít s cenou pod přijatelnou částku odpovídající odvedené práci.

Všímejte si příběhu e-shopu, jeho tvůrce, kdo za malým českým obchůdkem stojí. Samotné budování značky a její komunity je totiž velmi podstatná položka, která se nutně musí v ceně promítnout. Jak komplexní je moje práce na značce Maya.art, se můžete podívat v tomto videu.

Nutno už jen dodat, že si většinou u českého malého podnikatele kupujeme i jeho energii, která s námi rezonuje. Tohle u produktu z dovozu s balíčkem nepřijde!

V průběhu listopadu - Měsíce férových cen - sledujte na Facebooku, Instagramu, v médiích (tuto iniciativu podpořil i Forbes, Česká televize - záznam 2:21:10, a Český rozhlas - záznam 7:11) české značky a hledejte písmeno F značící myšlenku a představující ukázku rozpadu férové ceny.

Zapomněla jsem na některou položku v rozpadu ceny? Dejte mi vědět do komentářů. Případně dejte vědět, jestli jste při nákupu a řešení cen výrobku, proč je jeden výrobek dražší, než ten druhý zvažovali? Přidejte se do FB skupiny Měsíce férových cen a popovídejte si o této tématice s námi.

Na závěr velké díky iniciátorkám téhle myšlenky Báře Pallové z lesito, Hance Šormové z Takaro a Janě Pokorné, PR specialistce. Tohle téma jsem chtěla otevřít už dávno, Báry přizvání do téhle osvěty bylo jasným signálem, že netřeba dál otálet :)

S láskou k tvorbě

Markéta